Х І М І Я
Програмне
забезпечення
У 2012-2013 навчальному році навчання хімії
у загальноосвітніх навчальних
закладах здійснюватиметься за такими програмами:
7 – 9 класи – Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005;
8 – 9 класи з поглибленим вивченням хімії – Програма для 8-9
класів з поглибленим вивченням хімії (Збірник навчальних програм для
загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів
природничо-математичного та технологічного циклу. – К.: Вікторія, 2009).
10 – 11 класи – Хімія. Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх
навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та
поглиблене вивчення. 10-11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Розподіл годин у програмах
орієнтовний. Учитель може аргументовано вносити зміни до розподілу годин,
відведених програмою на вивчення окремих
тем, змінювати послідовність вивчення питань у межах окремої теми. Розподіл навчальних годин у межах тем здійснюється
безпосередньо вчителем. Для
тематичного оцінювання, а
також для повторення, узагальнення,
аналізу та коригування знань учнів можуть
використовуватися резервні
години.
Програми
факультативів та курсів за вибором з хімії, рекомендовані
Міністерством для використання у загальноосвітніх навчальних закладах:
Навчальні
програми курсів за вибором та факультативів. Хімія. –Тернопіль: Мандрівець,
2010;
Хімія. Допрофільна
підготовка та профільне навчання: курси за вибором (укл. Дубковецька Г.М.). –
Тернопіль: Мандрівець, 2010;
Факультативні курси для учнів спеціалізованих 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів
хімічного та біологічного профілів (частина 2) (авт. Речицький О.Н., Юзбашева
Г.С.). – Херсон: Айлант, 2011;
навчальна програма факультативного курсу «Абетка самоосвіти школяра з
хімії. 7 клас» (авт. Коростіль Л.А.);
навчальна програма факультативу «Вода та
сучасні методи її очищення» (8, 9 клас) (авт. Забава Л.К., Габріелян А.А.);
навчальна програма курсу за вибором «Основи експериментальної хімії»
(авт. Прибора Н.А.);
навчальна програма курсу за вибором «Хімія для детективів» (авт.
Шапошнікова І.М., Прибора Н.А.);
навчальна програма курсу за вибором «Хімія в криміналістиці» (авт.
Шапошнікова І.М.);
навчальна програма факультативного курсу «Хімія і здоров’я. 9 клас» (авт.
Карагаєва М.В.);
навчальна програма факультативного куру «Хімія. Основи якісного та
кількісного аналізу» (укл. Гриценко В.В.);
програма курсу за вибором «Хімія у військовій справі» (10-11 клас) (авт.
Шевченко А.М.);
навчальна програма факультативного курсу «Основи хімічної екології» для
учнів 10, 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Деленко О.Л.,
Деленко С.П.);
навчальна програма факультативного курсу «Розвиток інтелектуаль-них
здібностей шляхом розв’язування творчих, логічних хімічних задач» для учнів 9,
10, 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Вараниця В.О., Деленко
О.Л. та ін.);
навчальна програма факультативного курсу «Вибрані питання шкільного курсу
хімії» для учнів 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Пальцева
І.В.).
Зміст програм
курсів за вибором і факультативів як і кількість годин та клас, в якому
пропонується їх вивчення, є орієнтовним. Учитель може творчо підходити до
реалізації змісту цих програм, ураховуючи кількість годин виділених на вивчення
курсу за вибором(факультативу), інтереси та здібності учнів, потреби регіону,
можливості навчально-матеріальної бази школи. Окремі розділи запропонованих у
збірниках програм можуть вивчатися як
самостійні курси за вибором. Навчальні програми курсів за вибором можна
використовувати також для проведення факультативних занять і навпаки, програми
факультативів можна використовувати для викладання курсів за вибором.
Організація
навчання
Навчання
хімії в 2012-2013 навчальному році у
загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових
навчальних планів, затверджених наказами Міністерства освіти і науки (від 05.02.2009
№ 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про
затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів
12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних
планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»). Нижче наведено
розподіл кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення хімії в основній і
старшій школі:
7 клас
|
8 клас
|
8 клас
(поглиблене вивчення хімії)
|
9 клас
|
9 клас
(спеціалізовані школи з поглибленим вивченням
іноземних мов)
|
9 клас
(поглиблене вивчення хімії)
|
1
|
2
|
4
|
2
|
1,5*
|
4
|
*Орієнтовний розподіл годин між темами та особливості вивчення хімії в 9 класах спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням іноземних
мов надано у методичних рекомендаціях щодо вивчення
хімії у 2009/2010 навчальному році (лист МОН
від 22.05.2009 № 1/9-353).
10 клас
|
11 клас
|
рівень стандарту
|
академічний рівень
|
профільний рівень
|
рівень стандарту
|
академічний рівень
|
профільний рівень
|
1
|
1
|
4
|
1
|
2
|
6
|
Оскільки навчальні заклади
можуть
збільшувати кількість
годин на вивчення предметів
інваріантної складової за рахунок
годин варіативної складової (лист МОНмолодьспорту від 29.04.11№1/9-325) рекомендуємо в 10 класах академічного рівня
виділити на вивчення хімії 2 години, збільшуючи кількість годин на вивчення
окремих тем програми академічного рівня, а саме:
«Повторення основних питань курсу хімії основної
школи» – 6 годин;
«Неметалічні елементи та їхні сполуки» – 35 годин;
«Металічні елементи та їхні сполуки» – 24 години;
(усього 70 годин, із них 5 годин – резервних).
У класах
технологічного (легка промисловість, харчові технології тощо) математичного та,
особливо, фізико-математичного профілів, за наявності годин варіативної частини,
рекомендуємо у 10 - 11 класах вивчати хімію на академічному рівні, що має бути
відображено у пояснювальній записці до робочого навчального плану.
Навчальні заклади можуть виділяти години
варіативної складової на запровадження курсів за вибором, факультативів,
індивідуальних та групових занять.
Навчання хімії потребує раціонального застосування різних
методів й організаційних форм навчання, як тих, що вже міцно закріпилися в
шкільній практиці (проблемне
навчання, групова робота,
дидактичні ігри тощо), так і нових,
зокрема інтерактивних методів, інформаційних технологій та комп’ютеризації процесу
навчання.
З
цією метою пропонуємо для використання вітчизняний сайт ХІМПРОМ (http://himprom.ua). Хімпром – перший український хімічний портал,
на якому і вчителі, і учні зможуть одержати інформацію про вплив хімії на всі
сфери діяльності людини: від сільського господарства до вуглецевих нанотрубок,
від складу продуктів харчування до найсучасніших досягнень науки у створенні
нових лікарських препаратів для боротьби з онкозахворюваннями тощо. Основні
розділи, на яких розміщується інформація на сайті, це – «Життя», «Наука»,
«Історія», «Особистості», «Компанії». В якості прикладів можна навести такі
теми розміщених на сайті статей: «Nestle намагається зрозуміти, як зробити
морозиво більш стійким до температурних перепадів»; «Як наночасточки золота
можуть перемогти рак»; «Харчова добавка врятувала королівський фрегат»;
«Шведському сірнику – 150 років»; «Лікувальний город Гіппократа»; «Як сміття
перетворювати на плазму»; «Зелені полімери: проблеми та перспективи».
Проведення
занять в кабінеті хімії
Під час проведення занять в кабінеті хімії
особливої уваги потребує дотримання правил безпеки життєдіяльності. Вимоги
безпеки наведено в інструктивно-методичних матеріалах «Безпечне проведення
занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних
закладів» (лист МОНмолодьспорту 01.02.2012 № 1/9-72).
У зазначених матеріалах перелічено нормативно-правові документи з питань охорони
праці та безпеки життєдіяльності в
навчальних закладах системи загальної середньої освіти; описано загальні
положення щодо забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання і порядок проведення, тематика та
організація проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів; наведено основні вимоги безпеки в кабінеті хімії, рекомендації щодо знищення реактивів,
що не мають етикеток, відпрацьованих
реактивів, відходів металічного натрію. Також в інструктивно-методичних
матеріалах наведено зразок журналу реєстрації первинного, позапланового,
цільового інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів та орієнтовні «Паспорт
кабінету хімії» і «Акт дозволу на проведення занять у кабінеті хімії».
З
повним текстом інструктивно-методичних матеріалів можна ознайомитись на
офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки, молоді та спорту www.mon.gov.ua та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Навчальною
програмою з хімії передбачено використання у навчально-виховному процесі
реактивів, які визначено як прекурсори. Водночас Законом України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин
їх аналогів і прекурсорів " діяльність з обігу прекурсорів, які використовуються
під час вивчення відповідних навчальних дисциплін, дозволяється навчальним
закладам за наявності в них ліцензії на здійснення відповідних видів діяльності.
З переліку
прекурсорів (постанова Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 р. «Про
затвердження переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів»),
використання яких потребує ліцензування, у процесі навчання хімії у 7-11 класах
загальноосвітніх навчальних закладів використовуються: калій перманганат,
сульфатна кислота, хлоридна кислота, толуен (в 11 класах з поглибленим вивченням хімії).
Відповідно до
постанови Кабінету Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 4 «Про внесення змін
до постанов Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 і від 10
жовтня 2007 р. № 1203» речовини, що містять не менш як 45 % таких прекурсорів,
як сульфатна кислота, та 15 % таких прекурсорів, як хлоридна кислота,
підлягають тим же заходам контролю, що і прекурсори. Концентрація цих речовин визначається
виходячи з масової частки речовини в складі суміші (розчину).
З огляду на зазначене рекомендуємо зберігати сульфатну та
хлоридну кислоти у вигляді їх водних розчинів з масовими частками менше 45% і
15 % відповідно та замінити дослід добування кисню з калій перманганату на
добування даного газу каталітичним розкладом гідроген пероксиду.
Повідомляємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23
листопада 2011 р. № 1392 затверджено новий Державний стандарт базової і повної
загальної середньої освіти. Відповідно до типових навчальних планів,
розроблених до нового Державного стандарту,
хімія вивчатиметься у 7 – 9 класах (7 клас – 1,5 години на тиждень, 8 і
9 клас – 2 години на тиждень).
Звертаємо увагу, що згідно з постановою
зазначений Державний стандарт
впроваджується в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013
року. Першими перейдуть на навчання
за новими програмами учні 5 класів у 2013/2014 навчальному році. Вивчення хімії за програмою, розробленою до нового державного
стандарту розпочнеться у 2015/2016 навчальному році.
|